Keresés
-18O
Győr
2019.10.18., péntek (Lukács)
  • Főoldal
  • Hírek
  • Belföld
  • Drámai vagy sem a megyei úthálózat? Erről vitázik a Jobbik és a megyei önkormányzat elnöke

Drámai vagy sem a megyei úthálózat? Erről vitázik a Jobbik és a megyei önkormányzat elnöke

Offmedia- 2017.03.17. 09:33
1599
A Jobbik szerint drámai, az elnök szerint szó sincs ilyesmiről!

Forrás:OFF Média Győr

Lipovits Máté, a Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat Jobbik frakciójának vezetője reagált március 15-én a Kisalföld két nappal korábban megjelent cikkére. A lap a cikkben az uniós pénzből felújított útszakaszokról ír, melyre a Jobbik frakciójának vezetője a következőt juttatta el a sajtóhoz:

Lipovits Máté, a Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat Jobbik frakciójának vezetője.

"(Reagálás a Kisalföld 2017. március 13-án, hétfőn megjelent „Húsz kilométer mellékútra futja” című cikkére)

Szomorú tény, hogy a mellék- és alsóbbrendű utak felújítására, karbantartására szinte alig jut forrás országosan, illetve megyei szinten. A Jobbik számos alkalommal szólalt már fel a megyei úthálózatra fordított TOP-os keretösszeg rendkívül csekély mértéke miatt. Legutóbb a tavaly decemberi közgyűlésen szerettük volna felhívni a figyelmet a megye tarthatatlan közúti helyzetére. Megyénkben számos kis- és közepes település egyaránt szenved a járhatatlan összekötő utaktól. Az állam gyakorlatilag megfeledkezett róluk, így erősítve az egyébként is csökkenő népességszámú, elöregedő falvak hanyatlását. A fideszes többségű megyei közgyűlés viszont még csak napirendre sem vette javaslatunkat. Országos szinten is a legrosszabb állapotú utakon vagyunk kénytelenek közlekedni Győr-Moson-Sopron megyében. A legutóbbi megyei közgyűlés ülésén Németh Zoltán fideszes elnök minderről tudomást sem véve, túlzott aggodalmaskodásnak minősítette felvetésünket, mondván, ő személy szerint nem tapasztalja, hogy ennyire rossz állapotban lennének az utak a megyében. Ez a magatartás tökéletesen mutatja a fideszesek realitásérzékének torzulását, annak súlyos elharapózását megyénkben is. 

A Jobbik javaslatára végre sikerült az idei munkatervbe felvetetni a Magyar Közútkezelő Nonprofit Zrt. beszámolóját a Győr-Moson-Sopron megyei közúthálózat minőségéről, valamint a szükségszerű és tervezett útfelújításokról. Reméljük, hogy a valóságot hűen tükröző beszámoló felnyitja a megyei közgyűlés elnökének szemét is, és személy szerint meggyőződik arról, hogy a jelenleginél jóval nagyobb figyelmet és pénzt kell áldoznunk arra, hogy Magyarország egyik legfejlettebb gazdasági régiója a hozzá méltó közúthálózatot tudhasson magáénak. "



Lipovits Máté sajtóközleménye elért Németh Zoltánhoz, a Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat elnökéhez is, aki egy nappal később, azaz csütörtökön a következőkről írt:

Németh Zoltán, a Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat elnöke.

Nem drámai a megyei úthelyzet, sőt...

Tényszerűen nem igaz, hogy a megyei úthálózat fejlesztésére kevés pénz fordítódik – fogalmazott.

Soha nem látott mértékű útfejlesztések valósultak meg és valósulnak meg a közeljövőben Győr-Moson-Sopron megyében. Elkészült a Győr-Szombathely kétszer két sávos gyorsforgalmi út, Csorna fellélegezhetett, miközben a város belterületén teljes hosszban megújult az útburkolat. A Győr keleti elkerülő út két üteme átadásra került, már épül a harmadik ütem, új Mosoni-Duna híddal. Épül a csornai elkerülő folytatása, idén kezdődik a Csorna-Sopron-országhatár közti új nyomvonal építése, amellyel 70 éves álom válik valóra. Zajlik a Győr-Pápa közti kétszer két sávos út tervezése, küszöbön áll az M15-ös autóút autópályává fejlesztése Mosonmagyaróvár és Rajka között.

Az egy és kétszámjegyű utak (1, 81, 82, 83, 85, 86) szinte mindegyike az elmúlt néhány évben belül új burkolatot kapott a megyei szakaszokon, kevés kivétellel jó állapotban vannak.

Tehát a törzshálózat hatalmasat javult és javul folyamatosan. Igaz, hogy erről letérve már többnyire zötyögünk. Véleményem szerint jobb, hogyha az otthonunkhoz vezető utolsó néhány kilométeren zötyögünk, de összességében biztonságosabban és gyorsabban juthatunk el úti célunkhoz. Nyilván engem is az otthonom közelében lévő kátyú bosszant a legjobban, mert ott minden nap elmegyek, így minden nap találkozom vele.

A főúthálózatra és gyorsforgalmi utakra elköltött és elköltendő százmilliárdokból biztosan fel lehetne újítani minden mellékutat, de én ezt nem támogatom. A közösség érdeke azt kívánja, hogy a legforgalmasabb szakaszokat korszerűsítsük és újítsuk meg, csökkentve ez által a balesetveszélyt.

A TOP-ból felhasználható „útpénz” arányaiban valóban kevesebb, mint a keleti országrészben. Szerencse, hogy Győr-Moson-Sopron megye gazdaságilag fejlett, így a felzárkóztatási pénzekből ide kevesebb jut, mint keleten. Ott jobb a mellékúthálózat, de ennek többek között az is oka, hogy kevésbé koptatják azokat. Amit nálunk munkások ezrei, gazdasági társaságok sokasága használ, az hazánk túlsó, keleti felében - termelés hiányában - sok helyen kihasználatlan, így aztán kevésbé is kátyúsodik.

Személy szerint inkább járok rosszabb utakon, csak legyen hova mennem. Jobb ez, mint otthonról nézni a sima utat, amit nincs miért használnom, mert például munkám sincsen.

A megyei úthálózat tehát fejlődik! Tényszerűen nem igaz, pusztán hangulatkeltes, hogy kevés az útfejlesztési pénz a megyében, erről majd a megyei közgyűlés ülésén tájékoztatást is adunk. Ettől függetlenül, ha az országos útpénzeket én oszthatnám el, nyilván több jutna belőle a megyébe. Az utakra ugyanis soha nem lehet eleget költeni.



Az elnök írására a Jobbik szinte azonnal reagált,melyben azt hangsúlyozták: "egyensúlyt kell teremteni a főutak és a mellékúthálózatok felújítása és karbantartása területén."

Válasz Németh Zoltán megyei úthálózatokkal kapcsolatos sajtóközleményére

Szomorú, hogy Németh Zoltán és a Fidesz szerint a megyei mellékúthálózat csupán kátyú-kérdés, ezért nem is érdemel kiemeltebb figyelmet. Tévedés azt gondolni, hogy a megyénket érintő forgalom csupán a főbb útvonalakat terheli. Az országos közutak burkolatállapota az autópályák nélküli hálózat kétharmadán rossz, vagy nem megfelelő minősítésű. Megyénkben a rossz minősítésű utak aránya 60% feletti, továbbá nálunk mérték a felületépség és egyenetlenség szempontjából a legrosszabb értékeket a KSH adatai szerint. A pályaszerkezet teherbírása szempontjából is siralmasak a megye mellékútjai.

Ha Németh Zoltán úr március 15-én Lébénybe nem az autópályán keresztül érkezett volna, hanem Öttevényen és Mosonszentmiklóson át, hazafelé pedig ellátogatott volna Mecsérre is, bizonyosan átérezné a helyzet súlyosságát. Szinte kivétel nélkül megsüllyedt, hullámos, nyomvályús, sokszor életveszélyes alsóbbrendű utakon, kisebb településeket összekötő szakaszokon vagyunk kénytelenek közlekedni megyeszerte.

Ahogy a Jobbik már többször hangsúlyozta, egészséges egyensúlyt kell teremteni a főutak és a mellékúthálózatok felújítása és karbantartása területén. Németh Zoltán és a Fidesz részéről azonban semmiféle nyitottság nem tapasztalható e tekintetben, és ez a hozzáállás a megyei kisebb települések gazdasági és demográfiai hanyatlását tovább súlyosbítja. A Jobbik számára elfogadhatatlan, hogy egyes települések közútjait több mint 30 éve nem újították fel, csak a kátyúkat bélelték ki. Lassan a Hold kráterein biztonságosabb lesz az utazás, mint Kimléről eljutni Hédervárra. A megyei Jobbik arra kéri Németh Zoltán elnök urat és a Fidesz frakciót, hogy gondolják újra a megyei útfejlesztéseket, és legyen bátorságuk szembesíteni a Kormányt a megyei gazdaságot is visszavető áldatlan állapotokkal. Ne Orbán Viktornak akarjanak megfelelni, hanem a Győr-Moson-Sopron megyében élőknek! Mert az a szerencsés tény, hogy gazdaságilag sikeresebb régióban élünk, nem ok arra, hogy folytassák az elmúlt évtizedek nemtörődöm politikáját a mellékúthálózatunk tekintetében. 

Hozzászólások