Keresés
8O
Győr
2018.11.13., kedd (Szilvia)

A gyermekterápia olyan, mint a faúsztatás a folyón - riport

Gyurina Zsolt- 2017.03.06. 14:28
1435
Egyedülálló a győri Gézengúz, ahol fejlesztésre szoruló gyerekeket segítenek. Körüljártuk az intézményt

Nehéz megmondani, hogy más-e, egyáltalán miben más egy férfi és egy nő hozzáállása a szülői léthez. Az biztos, hogy aggodalmakkal teli. Minden szülő árgus szemekkel figyeli gyermekét, legyen az az elsőszülött, az egyetlen, vagy a hatodik, jöjjön világra a várandósság 40. hetében, a 42.-ben, esetleg a 28. héten. Szülessen akár majdnem öt kilósan, esetleg alig egy kiló felett. Az élet drámai, mondja Pál Ferenc katolikus pap, mentálhigiénés szakember. Az élet nem tragikus, nem vígjáték, hanem dráma, jóval és rosszal egyaránt. A születés is dráma, amelyben keveredik könny és nevetés, kísérve 100 százalék aggodalommal.

Lengyel Mónika és Gellért
Takaros kis házikó áll a győri Sziget városrész Liget utcájában, annak is az elején, az 1-es szám alatt. Kétszintes épület, kívülről is bizalmat áraszt, vidámságot. Ez az otthona a Gézengúz Alapítványnak, amely elsősorban olyan gyermekek ellátására szakosodott, akikkel szüleik úgy érzik, probléma van. Koraszülöttek, mozgásukban nehezítettek.

Kovácsné Lengyel Mónika fogad minket, a Gézengúz Alapítvány győri intézetvezetője. A háromgyermekes anyából árad a nyugalom. Ő vezet körbe minket.

- Országosan működő alapítványunk immár 5 központjában évente több, mint kétezer gyermeknek segítünk - kezdi mondanivalóját - Többségük koraszülöttként vagy sérüléssel érkezett a világra, szüleik a kórházból hazatérve, szakorvosi beutalóval keresik meg a Gézengúz Alapítványt. Sok olyan család is érkezik ide, akik aggódnak gyermekük megfelelő fejlődése miatt, vagy szeretnének részt venni fejlesztő és tehetséggondozó foglalkozásaink valamelyikén.

Az Alapítvány kora gyermekkori intervenciós hálózatában a gyógyítás, a fejlesztés és a tehetséggondozás komplex, egymásra épülő egységet alkot, így minden gyermek megkapja azt a segítséget, amire szüksége van.

- Gyógytornászként végeztem, és már akkor tudtam, hogy gyermekekkel szeretnék foglalkozni - kezd bele az immár majdnem negyedszázada elrajtolt történet elmesélésébe Lengyel Mónika. - Az én évfolyamom a budapesti egészségügyi főiskolán a Katona módszert (6 hónap alatti csecsemők neuroterápiáját) már tanulta. Végzés után lehetőségem nyílt Budapesten egy, óvodáskorú sérült gyermekekkel foglalkozó interdiszciplináris csapathoz csatlakozni. Itt, a csillaghegyi óvodában találkoztam Schultheisz doktornővel, aki 1990-ben házuk nappalijában hívta életre az Alapítványt, saját felkar-bénult kislánya fejlesztési tapasztalatait felhasználva. Egyre több sorstárs szülő lett kíváncsi módszerére, jöttek hozzá és lassan az otthoni nappali kicsinek bizonyult.


JOBBAN MEGÉRTENI A GYEREKÜNKET

Nyugaton már több évtizede rendelkezésére áll a családoknak a konzultáció, idehaza új szín a korai gondoskodás palettáján - mutatja be szakterületét Földiné Koczka Krisztina, szülő- csecsemő konzulens. - A SOTE Mentálhigiénés Intézetben tanultam. Körülbelül hatvan végzett szülő- csecsemő konzulens dolgozik az országban, Győrben jelenleg egyedül vagyok. A módszer a gyermek első életéveiben jelentkező önszabályozási nehézségek kezelésére van kidolgozva. Vagyis: amikor a baba alvásával (elalvás, éjszaka átalvása), evésével- etetésével, fokozott nyugtalanságával kapcsolatban jelentkeznek nehézségek.

A várandósság, a születés, a gyermeknevelés korai időszaka új élethelyzetet teremt a család életében. Sok várt-váratlan kihívással szembesülnek a szülők - akkor is, ha többedik gyermek érkezik. A belső világuk is óriásit változik, a szülővé válás, a szülőpárként való együttműködés nem egy pillanat műve, hanem időt, türelmet igénylő folyamat. Nagy teljesítmény megismerni- megérteni egymást, “összehangolódni”- csecsemőnek, szülőknek egyaránt! A baba fejlődése is nagyon koncentrált az első években- mozgásában, megismerő tevékenységeiben és érzelmeiben-akaratának kifejezésében egyaránt. Ebben a sok szálon futó, mindenki számára intenzív élethelyzetben nem ritka, ha “nehézség támad a rendszerben”. Például olyan jelzéseket kapunk a gyermek részéről, amelyek nehezen érthetőek és megterhelik a sokszor egyébként sem könnyű mindennapi életet.

Off Média: A végtelenségig lehet elemezni a baba viselkedését. Hol a határ?

Földiné Koczka Krisztina: Ha szülőként úgy érezzük, segítségre van szükségünk, érdemes segítséget kérni. Nem vagyok “alkalmatlan szülő”, attól, hogy pillanatnyilag elakadtam.

Off Média: Miben más, mint egy védőnő?

Földiné Koczka Krisztina: A védőnő egy konkrétabb világgal foglalkozik és tanácsadással segít a családnak. A konzultációban együtt dolgozunk- a szülő és én, hogy olyan megoldást találjunk a kialakult helyzetre, amely a család számára elfogadható, rájuk szabott. Katalizátor lehetek a folyamatban, hogy a szülő és a csecsemő “egymásra találjon”. Ha gyermek mutat egy “tünetet” - például valamilyen alvásproblémát -, ez több irányból jöhet. Része lehet benne a gyermeknek, a szülőknek, a szűkebb- tágabb környezetüknek. A tapasztalat azt mutatja, a nehézség sosem csak egy okra vezethető vissza. Több tényező áll a háttérben,- hogy melyek és hogyan az minden helyzetben egyedi. Szülőként energiát fordítani arra, hogy jobban értsem a gyerekem, mindig “jó befektetés”, mert hát hosszú távra tervezünk…

Földiné Koczka Krisztina (jobbra): Katalizátor lehetek, hogy egymásra találjon szülő és gyermek

A Gézengúz Alapítvány hiánypótló volt, sőt, az a mai napig. A szemlélete, hogy mind a testileg, mind a szellemileg komoly hátránnyal induló - pl. koraszülött baba - fejlődésében utolérje időben született, egészséges társait. Ehhez professzionális fejlesztőmunkára van szükség. Ebben nagyon nagy jelentősége van a korai terápiák megfelelő időben történő alkalmazásának, valamint figyelembe kell venni, hogy a gyermeknek nem csak mozgása, hanem értelme, beszéde, lelke, családja van.

- Akkoriban nem volt olyan hely az országban, ahol egy szülő egyszerre megtalált volna minden szakembert, terápiát. Ezt kínálja a Gézengúz - folytatja Kovácsné Lengyel Mónika - egy holisztikus szemlélettel kívánjuk megváltoztatni a gyermekek terápiáját és a korai fejlesztés hagyományos útjait. Azzal a céllal, hogy egyidejűleg egészségügyi, pedagógiai, pszichológiai és szociális segítséget nyújtsunk a családoknak. Nem csak egy terápiás módszert alkalmazunk, hanem többfélét és mindig azt választjuk, amire a gyermeknek / családnak éppen szüksége van. Összetett módon kell kezelni az érintett csecsemőket, nemcsak fizikai állapotuk javítására kell koncentrálni, hanem be kell vonni a különböző szakterületek képviselőit − gyermekneurológus, gyógytornász, gyógypedagógus, pszichológus −, sőt magukat a szülőket is.

Mi a Gézengúz titka? Az intézetvezető elgondolkodik.


- Szemlélet, filozófia, hozzáállás, gondolkodás, rendszerszemléletű modell - válaszolja rövid töprengés után. Ha egy szakember egyedül dolgozik, az nem csecsemő- vagy gyermekrehabilitáció. Mérei Ferenc szavait ajánlja figyelmembe: a gyermekterápia olyan, mint a faúsztatás a folyón, ha egy fa elakad és eltorlaszolja az utat a többi farönk előtt, akkor elég, ha az elakadt fát újra irányba fordítjuk, ezzel teret adva annak, hogy a fejlődés folytatódjon. De nem mindegy, hogy ki és hogyan fordítja azt a fát irányba!

Nyílt napjaik során előadásokat, beszélgetéseket tartanak a szülői élettel kapcsolatos, ill. a gyermekneveléssel összefüggő kérdésekben. A megjelentek amellett, hogy hasznos elméleti és gyakorlati ismereteket szereznek, kölcsönösen átadják egymásnak tapasztalataikat egy-egy témában. A témák a munkájuk során leggyakrabban felmerülő kérdések mentén szerveződnek (pl. hiszti, alvás-altatás nehézségei, szobatisztaság, szociális fejlődés, agressziókezelés, koraszülöttség, autizmus, gyászfeldolgozás stb.).

A szülőedukáción (szülők képzésén) túl fontos feladatuknak tartják a sérült gyermeket nevelő szülők lelki támogatását, így ha lehetőségük van rá, szülőklubokat is szerveznek, ahol a szülők megoszthatják egymással élményeiket, félelmeiket, vágyaikat, mindezt támogató légkörben, pszichológus vezetésével, így a foglalkozások során hangsúlyt kap a testi-lelki feltöltődés.

Vannak olyan csoportfoglalkozások, ahol az egészséges és a nehézséggel küzdő gyermekek egyaránt részt vesznek. Szeretettel várják az általuk kezelt gyermekekhez egészséges társaikat, testvéreiket is. Elsősorban egészségügyi intézményekből küldik hozzájuk a gyermekeket, mivel komplex szolgáltatást nyújtanak. Az orvosi hátteret Beke Ágnes gyermekneurológus doktornő adja.


"A ZSIGERI ANYASÁG KIVESZŐBEN"

Vörös Zsófiának a Gézengúz pszichológusának két fő munkaterülete van, a pszichodiagnosztika (gyermek fejlődési állapotának, intellektusának felmérése), valamint a tanácsadás és terápia, mely mindig a szülővel szoros együttműködésben történik. A munka során integratív gyerekterápiás szemléletben dolgozik, így a rendelkezésére álló eszköztárból (pl. meseterápia, játékterápia, művészetterápia, zenepedagógia) a probléma oldásához legjobban alkalmazható módszert választja.

Off Média: Problémásabbak a gyermekek ma?

Vörös Zsófia: Munkánk során gyakran tapasztaljuk, hogy a “zsigeri anyaság” már-már kiveszőben van a világból. Sokszor nem tudunk ösztönösen úgy fordulni a gyermekekhez, ahogy azt nagyanyáink tették. A hátterében állhat még, hogy a többgenerációs családmodell sajnos egyre inkább eltűnik, ezáltal nincs megtartó ereje a családnak. A fiatal szülők sem kapnak segítséget szülővé válásukhoz, így önállóan kell kialakítaniuk a saját nevelési elveiket, módszereiket.

Off Média: Tudatosodnak a szülők?

Vörös Zsófia: Úgy látom, hogy a szülők egyre tájékozottabbak a gyermekneveléssel kapcsolatos irodalomban, ami sokszor segíti a munkámat, azonban ennek árnyoldala is van. Hiszen az interneten rengeteg információt találhatnak, ami inkább általános igazságokat fogalmaz meg, ezért is fontos beszélgetni a szülővel személyesen, mert minden eset, család, gyermek egyedi.

Vörös Zsófia: Kiveszőben a zsigeri anyaság

Közben körbejárjuk a házat. Az előtérből a földszinti nagy fogadóhelyiségbe jutunk, ebből nyílnak a kis szobácskák, ahol a foglalkozások, kezelések folynak. Kialakítottak tornaszobákat és van egy nagy fürdőkád is, ahol a neuro-hidroterapiás foglalkozásokat tartják - lásd keretes anyag. Az emeleten újabb szobák várnak ránk, meleg színekkel, barátságos kuckókká kialakítva.

- Tavalyi évünk számokban: nyolcszáznegyvenöt családdal kerültünk kapcsolatba, terapeuta -család találkozás pedig több, mint kilencezer volt - folytatja az intézetvezető. - Jövőre jubilálunk, negyedszázada leszünk Győrben.

Az egy éves kor alatti gyermekeknél a mozgásproblémák a jellemzőek, egy és három év között az értelmi képességek gondjai miatt aggódnak a szülők. Három és hat éves kor között az iskolai részképességek vizsgálata a leggyakoribb kérés, amivel hozzánk fordulnak - gyenge a figyelme, hiperaktív, magatartási, viselkedési gonddal küzd otthon, vagy az óvodában. Részletes, összetett diagnosztikai munkánk során pontos képet kapunk a gyermek teljesítményéről és eldöntjük, kell-e foglalkozni azzal, amit a szülő problémának gondol és ha igen, milyen terápiás módszerekkel segíthetünk leginkább a gyermeknek. Rengeteg olyan család érkezik hozzánk, akik sejtik, hogy valamilyen gond van a kicsivel, de nem tudják, mi lehet az és hová fordulhatnak segítségért. Egy olyan fejlődési zavar, amely csecsemőkorban könnyen kezelhető lett volna, az iskolásként a gyermek teljes életét meghatározhatja, ezért is fontos, hogy a kicsik fejlődése életük első éveiben kiemelt figyelmet kapjon.

A felméréseken, a szűrőprogramokon több szakember végzi a baba vizsgálatát. Eközben a szakemberek képet kapnak a babák idegrendszeri érettségéről, izomtónusáról, egyensúlyi adottságairól, értékelik a gyermekek finom reakcióit, válaszadó képességeit. A végén a szülők megnyugtató választ kaphatnak arra, hogy van-e valóban probléma a baba fejlődésével, szüksége van-e további, még részletesebb, alaposabb vizsgálatra vagy segítségre.

- Sok szülő még mindig azzal megy szakemberhez, hogy itt a gyermek, javítsd meg - fejezi be Lengyel Mónika. -  Fontos lenne  megértetni a szülőkkel, hogy ez nem csak a gyermekről szól. Mindannyiunk életében lehet olyan időszak, amikor szükségünk van arra, hogy szakemberhez forduljunk. Az elmúlt évszázad a gyermekek évszázada volt, nagy utat tettünk meg, de még sok van hátra.

Lengyel Mónika: Egyre több sorstárs szülő lett kíváncsi a módszerre

KÉT KÜLÖNLEGES TERÁPIA

A neuro-hidroterápiás mozgásfejlesztés során kihasználják a víz előnyös fizikai, kémiai és pszichés hatásait. A vízben a felhajtóerő miatt a mozgások könnyebben, folyamatosabban és harmonikusabban kivitelezhetőek, mint szárazföldön. A sűrűbb közeg, ami körülveszi a testet, bőséges propioceptív és taktilis ingert biztosít. Emellett a víz termikus hatása is kedvezően befolyásolja a gyermekek izomtónusát. Ez a perifériáról érkező gazdag ingermennyiség óriási lehetőséget ad a központi idegrendszer szabályozó működésének a létrejövő mozgás pontosításában, finomításában és a testtartás javításában. Kiemelt szerepe van a hidroterápia folyamatában a család szülés körüli élményeinek, esetleges traumatikus érzelmei feldolgozásának, a szülési élmény pozitív érzelmekre való áthangolásának. Segíti az anyaság érzéseinek kialakítását, elmélyítését, amely koraszülés vagy születés körüli problémák esetében komoly sérüléseket szenvedhet.

Az úgynevezett Huple egy Dr. Schultheisz Judit által 2006-ban szabadalmaztatott speciális mozgás- és koordinációfejlesztő eszköz. Lényege, hogy a kora gyermekkortól folyamatos mozgásra és aktivitásra késztet, játékosan segít megéreztetni a testsúly tudatos áthelyezését, illetve a törzs aktív stabilizációját, ami a jó egyensúly és a harmonikus mozgáskoordináció alapja. Segítségével növelhető az idegrendszer aktivitásának szintje, az éberség és a figyelem. Ebben a nyitott és aktív állapotban több inger felvételére nyílik lehetőség, így javul az idegrendszer tanulási képessége. Diagnosztikai, terápiás és fejlesztő eszközként is használják.


Hozzászólások