Keresés
-18O
Győr
2019.10.18., péntek (Lukács)
  • Főoldal
  • Kultúra
  • Vegyíteni az üzleti szféra projektszemléletét és a szociális érzékenységét - interjú Mayer Ildikóval

Vegyíteni az üzleti szféra projektszemléletét és a szociális érzékenységét - interjú Mayer Ildikóval

Gyurina Zsolt- 2017.05.01. 08:56
3411
Mayer Ildikó fontos pozíciót tölt be Győr egyik meghatározó nagyvállalatánál, a Graboplast Zrt.-nél - ezzel párhuzamosan pedig egy egészen más jellegű szolgálat köti le a három gyermekes édesanya életét.
Ha bajba kerülünk, a közösség az, ami megtarthat minket, vallja Mayer Ildikó, aki a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Családi Kör Intézmény vezetőjeként büszke arra, hogy a Családi Kör Centrum már ötödik éve működik, segíti a szülőket, időseket és fiatalokat egyaránt. Főállásban pedig a Graboplast Zrt.-nél tölt be magas pozíciót. Két, a kívülálló szemszögéből merőben eltérő terület, amit egyetlen ember köt össze. Vele beszélgettünk.

Off Média: Éppen 25 éve, hogy belépett a Graboplasthoz, azóta dolgozik a versenyszférában, mellette egy merőben más területen is maradandót alkot: a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Családi Kör nevű intézményét is vezeti. Hogyan passzítható össze a kettő?

Mayer Ildikó: A Graboplasthoz mély és elszakíthatatlan kötelék fűz. Számomra fontos, hogy a Graboplast nem multi, hanem magyar cég. Már az édesapám is a Graboplastnál dolgozott, születésem óta sokszor hallottam a Graboplast nevét, ő szinte egész életét ennél a cégnél töltötte. Valahogy evidens volt, hogy a külkereskedelmi diploma kézhezvétele után a Graboplastnál kezdek. Importosztályvezetőtől kezdve a marketingvezetői státuszokon és üzletfejlesztői, export vezetői munkakörön át számtalan pozíciót betöltöttem a cégnél. Pillanatnyilag hetedik munkakörömként a rendeléskezelésért felelek. A vevőkiszolgálás fontos területe ez, ugyanis minden állomást nyomon követünk: a megrendeléstől a gyártáson át a kiszállításig teljes körű dokumentálást végzünk.

Off Média: De miként jött képbe a Magyar Máltai Szeretetszolgálat?

Mayer Ildikó: Úgy, hogy a huszonötből kilenc évet a három gyermekem nevelésével töltöttem. Azzal, hogy születik egy gyermek, azzal születik egy édesanya, születik egy édesapa, születik egy család. Bennem is nagy változást hozott, hogy anya lettem. Teljesen más kihívásokat. Korábban kifejezetten projektszemlélettel gondolkoztam, ha kellett, három napig nem ettem, nem ittam, hajtott a lendület, és a munkát elvégeztem. Gyerekek mellett ezt nem lehet, tehát először is meg kellett tanulnom széttördelni a munkafolyamatokat, s természetesen ez az otthoni munkáknál kezdődött. Akár egy főzést, egy mosogatást, egy teregetést több lépcsőben tudtam csak megvalósítani. Sok volt a teendő, nem éreztem, hogy a külvilág tudatában van annak a folyamatos készültségi és megvalósítási állapotnak, amiben egy kisgyermekes édesanya nap mint nap benne van. A gyermekeimmel sétálva, a játszótereken időt töltve, a bevásárlások alatt egyre-másra kérdezték ismerőseim, mikor megyek vissza dolgozni... mintha az, amit egy kisgyermekes édesanya végez, nem is volna munka… A gyermekek születésével lelkileg is fogékonyabb, az embertársaim felé az addigiaknál is empatikusabb lettem. Egyre nehezebben tudtam értelmezni, mi is történik velem, s elkezdtem feltérképezni, más nők is vannak-e ilyen lélekállapotban, mint én. Megtudtam, hogy ez egy érzékeny és sok szempontból bizonytalan életszakasza a családoknak. 2005-ben „véletlenül” kerültem a győri Széchenyi Egyetem pályázatíró- és pályázati menedzsment képzésére, ahol egy pillanat alatt „megvilágosodtam”: akár pályázati pénzből ki lehetne dolgozni egy olyan programot, mely a kisgyermekes édesanyákat segíti a munkaerőpiacra történő visszatérésében. Egy éjszaka alatt vázoltam fel azt az elképzelésemet, amelyből később a Családi Kör projektje megszületett. Vagyis azt, amit nagyjából így írhatok körül: mire van szüksége egy kisgyermekét nevelő édesanyának, hogy a magányosságát, a gyermekgondozással, -neveléssel kapcsolatos bizonytalanság érzését, illetve a vadonatúj kihívásokat legyőzze.

Off Média: Kimondható, hogy a mai modern társadalom nem segíti a családokat?

Mayer Ildikó: Olyan visszajelzéseket kaptam, miközben a gyerekeket neveltem, hogy "te csak otthon vagy?" Nem lehet a két területet összehasonlítani, de kilenc év gyereknevelés felért azzal a huszonöt évvel, amit a versenyszférában töltöttem. Az otthoni munkának, a gyereknevelésnek máig nincsen megfelelő szintű presztízse. Az egyik célja a projektünknek ennek a presztízsnek a növelése. Az édesapák, édesanyák értékének elismerése. A munkahelyek családbarátabbá válása. A dolgokat nem lehet elszakítani egymástól. Az, aki családot alapít, még munkavállaló marad, a társadalom tagja marad - mégis, én azt éreztem néha, számkivetett vagyok, hiszen "csak" gyerekeket nevelek. Gondolkodjunk csak egy kicsit! Kik azok, akik gazdasági szempontból az ország teljesítőképességéhez a legnagyobb hozzáadott értéket teszik, akik képesek látástól vakulásig GDP-ben mérhető számokat hozni? A családapák, a még családot nem alapított fiatalok, illetve azok, akiknek már nagyobbak a gyerekeik. Azt szerettem volna, ha közülük az apukákat tudjuk úgy megtámogatni, hogy ha hazaérkeznek a munkából, őket boldog, kiegyensúlyozott édesanyák fogadják, s így tudnak ők a legtöbbet kihozni magukból a „külső” értékteremtő helyeken, a munkahelyeken. Felmérhetetlen jelentősége és értéke van a kisgyermekes édesanyáknak, ami egyelőre az ez időszakra eső állami juttatásokban nem nyilvánul meg. Az anyukáknak pedig teremtettünk egy teret, egy szeretetközösség központot, a Családi Kör Centrumot, ahol más anyukák, illetve illetékes szakemberek (védőnők, pszichológusok, munkaerőpiaci tanácsadók) valamint máltai munkatársak képesek megválaszolni a felmerülő kérdéseket, s szolgálják őket gyógyító jelenlétükkel. Az anyukák tudnak ezen felül kikapcsolódni, új ismereteket tanulni, hiszen felkészült önkéntes gyermekfelügyelők veszik át igény esetén a Centrumban töltött idő alatt a gyermekek felügyeletét.

Off Média: Ezen a gondolatmeneten érezni azt, hogy az üzleti életből érkezett.

Mayer Ildikó: A szociális szférából sokszor hiányzik a határozott projekt- illetve stratégiai szemlélet, az üzleti életből a szociális szféra érzékenysége, lendülete. Küldetésem, hogy ezt a kettőt valahogy közelítsük egymáshoz. Azt gondolom, hogy nem vagyunk olyan messze egymástól. Megszólítható a versenyszférában dolgozók szíve, és megszólítható a szociális szférában tevékenykedők racionális bal agyféltekéje. „Értő szív és érző elme, ez rendezi a létet rendbe.”

Off Média: Hány embert ér el a Családi Kör?

Mayer Ildikó: Az elmúlt 5 évben a 10-féle klubban, illetve az egyéni tanácsadásainkon, valamint az ünnepkörökhöz kötődő családi programjainkon 15 000 aláírás született a jelenléti íveken. Ez azt bizonyítja, hogy szükség van a jelenlétünkre Győr város életében. A Családi Kör Centrum legnagyobb előnye, hogy finom szövésű közösségi hálót teremt. A gyermekek három hónapos korától jönnek már az anyukák, sokan a hét minden délelőttjén. Az érintett szülők tudnak rólunk, hiszen a védőnők gyakran viszik hírünket, valamint pezsgő élet folyik facebook oldalunkon, illetve közel 800 családnak küldjük ki heti hírleveleinket. Mégis a legfontosabb bevonzó erő a szájhagyomány, egyik anyuka a másikat hívja különféle rendezvényünkre. Óriási jelentősége van az önkéntesek munkájának. Az elmúlt öt évben 3 663,5 munkaórában, közel 6,7 MFt értékű önkéntes munkát végeztek. Számuk száz feletti. A munkatársaim most már közel tucatnyian vannak.
Off Média: Engem életének másik meghatározó oldala is érdekel. Győrben mindenki ismeri a Graboplast nevét, a város egyik védjegye.

Mayer Ildikó: A Graboplastról fontos elmondani, hogy mindig is magyar tulajdonú volt, s 1905. óta ad munkalehetőséget számtalan családnak, jelenleg már nem kizárólag Győrben. Az adminisztratív központ Győrben van, de van gyárunk Tatabányán, valamint Kecskeméten is. Folyamatosan bővül a termékkínálatunk. A dolgozói létszám 650 fő feletti.

Off Média: Mit gyárt a cég?

Mayer Ildikó: Padlóburkolatokat. Lakossági célcsoportnak is gyártunk, ám az eladások a lakossági műpadló terén csökkenő tendenciát mutatnak. Tudunk kínálni azonban faparkettát, ami csodálatos hangulatot hoz minden otthonba, és szintén melegburkolat. A speciális felhasználású padlóburkolat szegmens azonban egyre növekvő. Számtalan referenciával rendelkezünk sportlétesítmények, bevásárlóközpontok, színpadi létesítmények, oktatási intézmények, járművek burkolása terén. Speciális fókuszunk helyeződik a kórházi padlóburkolatokra. Olyan felületet is tudunk gyártani, amely nem csak taszítja, de meg is öl bacilusokat - ez világszabadalom.

Off Média: Akkor külföldre is terjeszkednek.

Mayer Ildikó: Bizony, értékesítéseink több, mint kilencven százaléka határon túlra történik. Ezernyi különböző felhasználása van a Graboplast termékeinek. Kínában az olimpia idején a közlekedési járművek a Graboplast padlóival voltak leburkolva, ám az amerikai vagy az orosz elnök is járt már az általunk gyártott padlóburkolaton, valamint a Harry Potter-filmekben is feltűnt a Graboplast padlója. Nyolc különféle termékcsoportba soroltuk a termékeinket, a legújabb innovációink az ún. design padlók, mely a homogén padlóburkolatok illetve a „luxury vinyl tile” burkolatok piaci szegmensében is létjogosultságot teremtett a Graboplast számára.

Off Média: Akkor a Graboplast győztesen került ki a rendszerváltoztatás körüli világfelfordulásból.

Mayer Ildikó: Ehhez kellett az elnök-vezérigazgató, Jancsó Péter úr innovatív hozzáállása és stratégiai szemlélete, amiből én is sokat tanultam. Hogy nem lehet csak úgy a vakvilágban élni, elemezni kell, majd tervezni kell. A stratégiai team évente készít stratégiát, elemzi, mi történt a megelőző egy évben, „minőségileg” is feldolgozásra kerülnek az információk a piaci mozgásokról, s prognosztizálni próbálja, mi várható a világban az elkövetkezendő egy évben. Ezt a lendületet és stratégiai szemléletet hozom át a Családi Körbe.

Off Média: Nem szokványos ez a lendület.

Mayer Ildikó: Látom előre a Családi Kör projekt három évét, hogy mi fog történik. Ötvözöm a verseny- és a szociális szféra sajátosságait, magamban illetve a projekt megvalósítási helyszíneit illetően is. Itt semmi sem véletlen, még ha kívülről tán „mindössze” egy derűs, felszabadult segítő jelenlét látszik. Van missziónk, tudjuk, kik a célcsoportjaink, őket hogyan akarjuk elérni, milyen eszközök illetve források állnak rendelkezésünkre. Víziónkban továbbra is tisztán látszik, hogy kellenek a közösségek, hiszen nem tudjuk függetleníteni magunkat a körülöttünk, velünk történtektől. Ha bajba kerülünk, valami rossz történik a családunkban, akkor a közösség az, ami megtarthat minket. Ekkor kell a bizalom, a biztonság érzése, hogy „engem is megtart a rendszer”. Tudok hova fordulni, nem veszek el, nem hullok ki, nem lesznek olyan gondolataim, hogy ki akarnék szállni a világból… Meglátásom, tapasztalatom szerint a legszorosabb közösséggel önmagunkkal vagyunk, fontos, hogy figyeljünk magunkra, jóban legyünk magunkkal, megismerjük, és rendezzük magunkat. Ezekben a folyamatainkban nyújtunk segítő kezet. Jómagam is jónéhány olyan kiscsoportos foglalkozást, tanácsadást tartok, ahol a nőket segítem folytonosan újra felfedezni önmagukat az életükön való haladás során. Folytonos női megújulásunkra utal a Főnix Kör tréningek elnevezése is.

Családi Kör

A Családi Kör intézmény egy testi– lelki– szellemi egészségmegőrző és kompetencianövelő centrum, mely eddigi működésének 5 éve alatt Győr Város kisgyermekes családjainak szerves részévé vált. A generációk találkozásának kedvelt helyszíne a Centrum, a legfiatalabb korosztálytól a legidősebbekig szívesen látogatják a Centrumot. Két, érzékeny célcsoporttal foglalkozik elsősorban a Centrum: a gyermeket váró illetve kisgyermekes családok, és az idősebb, nyugdíjas korosztály. A fiatal, kisgyermekes családok közel 30-féle szolgáltatást vehetnek igénybe, többségük teljesen ingyenesen látogatható. Az idősebb korosztály körében sikeresek a nyaktorna és a fitball foglalkozások, szívesen vezetnek tanácsadásokat (pl. álláskeresési, kötődő nevelés, csecsemőtáplálás), és klubfoglalkozásokat, valamint a gyermekfelügyeletben is szerepet vállalnak. A középiskolások és a fiatal, gyermektelen felnőttek önkéntes szolgálatot teljesítenek adminisztrációs, illetve klubvezetői munkákban illetve a gyermekfelügyeletben. A Szeretetszolgálat támogató ereje abban is megnyilvánul, hogy a programok legnagyobb része ingyenes, így a megélhetés szempontjából legnehezebb helyzetben lévők is igénybe tudják venni szolgálatunkat.

Graboplast Zrt.

A Graboplast fennállásának több mint 110 éve alatt Közép-Európa vezető speciális padlógyártó vállalatává fejlődött. A magyar tulajdonban lévő vállalatcsoport három telephelyen Győrben, Kecskeméten és Tatabányán rendelkezik összesen négy gyárral, és bevételeinek több mint 90 százaléka származik az exportpiacokról.
Győr - közületi padló, sport padló, járműipari padló, műbőrgyártás
Tatabánya - lakossági, közületi és sport, homogén és LVT padlógyártás

Kecskemét - lakossági és sport parkettagyártás


Hozzászólások